Categorieën
Nieuwsbrief

Stagecraft Groundhog Hey

👷‍♂️ Hoe Disney The Mandalorian kon maken zonder acteurs de wereld over te vliegen
🐿 Phil Conners zonder depressie in Punxsutawney
📧 Hey, Basecamp lanceert binnenkort een e-maildienst

Hi, Reinier hier,

De Snuggere Zaken van deze week gaat over de kracht van automatisering zonder een regel code te schrijven. Iets waar ik erg fan van ben.

👷‍♂️

Ik heb eind vorig jaar echt intens genoten van de Star Wars serie The Mandalorian. En nu ik weet hóe de serie, voor een heel groot gedeelte, tot stand is gekomen heb ik er nog meer respect voor. Ze hebben namelijk tijdens het filmen een compleet nieuwe techniek gebruikt.

Waar ze normaal gesproken een groen scherm als achtergrond gebruiken in de opname van scenes met een virtuele omgeving (om het groene scherm later met een computer weer weg te halen) is er nu een enorm LCD display als achtergrond op de set gebruikt met de uiteindelijke virtuele beelden van de omgeving. Stagecraft wordt het genoemd.

Zo konden ze met de acteurs op het podium de achtergrond nog helemaal naar wens bewerken. Bergje verplaatsen, zon op een andere plek, andere belichting, allemaal nog op de set te doen dus. En in no-time zit je in een andere wereld. Hoef je die acteurs dus helemaal niet meer de wereld over te vliegen. Goed voor de waterstand hier in Nederland.

Deze virtuele omgeving was ook nog eens gekoppeld aan de camerabewegingen zodat het in de opname lijkt alsof de acteurs zich echt in de omgeving bevinden. Zo werden met een “beperkt” budget toch op filmkwaliteit scenes geschoten. Waanzinnig knap en innovatief gedaan.

De beste uitleg van deze techniek krijg je in deze video van Unreal Engine over Project Spotlight. En aan de setfoto’s van The Mandalorian te zien hebben ze voor de tv-serie een nog veel groter LCD display gebruikt. Waanzinnig.

🗓

Afgelopen zondag was het palindroomdag (met mijn naam extra leuk) én Groundhog Day (een van mijn favoriete films allertijden). Gelukkiger had je mij niet kunnen krijgen. Ik kwam er alleen een dag te laat achter. Maar goed ook, want zondag zette ik een IKEA-kast in elkaar en dat had ik voor geen goud nog een dag willen meemaken.

Bill Murray kroop voor de gelegenheid weer even in de huid van weerman Phil Connors voor een Jeep Gladiator commercial tijdens de Super Bowl. Helaas niet in een elektrische uitvoering te krijgen… shady business.

📧

En dan is er nog HEY, de nieuwe (nog niet gelanceerde) e-maildienst van Basecamp en ik ben echt enorm benieuwd wat ze gaan lanceren. Stuur ze een mailtje en misschien kom je op de beta-lijst.

WVTTK