Categorieën
Nieuwsbrief

Fortunate Starship Micromanager

Huishoudelijke updates:

  • De Snuggere Zaken van deze week gaat over open kantoorruimtes, want wie houdt er niet van? Nou, vrij veel mensen houden er niet van. Maar toch zijn ze er en gaan ze voorlopig niet weg.
  • En in de Appels en Peren Show die zojuist is uitgekomen bespreken we The Mandalorian, de X2, een stuk voorspellingssoftware die je kunt gebruiken als compressiemethode en hoe je het internet kunt downloaden in een land waar het internet niet 100% aanwezig is.

Verder nog bizar deze ochtend: Elon Musk heeft een auto onthuld die vooral ‘optyfen’ uitstraalt. 🧐

🔬

Het boek waar ik tot nu toe het meest van onder de indruk ben dit jaar is To Be Taught, If Fortunate van Becky Chambers. Het is het eerste boek dat ik van haar lees, maar nu wil ik meer.

In ‘To Be Taught, If Fortunate’ volg je een groep ontdekkingsreizigers naar leefbare exoplaneten. Ze passen hun lichaam aan zodat ze onder de andere omstandigheden op die planeten kunnen leven en ze vertragen hun verouderingsproces omdat het nogal reizen zijn.

En ze sturen updates naar aarde. Deze updates lees je in dit korte boek (zo’n 150 bladzijdes). Goed te beluisteren ook overigens, dat heb ik gedaan via Audible.

Het gaat over wetenschap, over relaties met de mensen met wie je samenwerkt, het gaat over de aarde en al onze uitdagingen en het gaat over onze menselijke fascinatie naar het onbekende. Echt een prachtig boekje waarin net zoveel gebeurt als een boek van 500 pagina’s. Maar dan korter.

Lekker efficient.

5 sterren.

Mand!

🚀

Over het gaan waar niemand ooit nog is geweest gesproken: Casey Handmer’s neemt je in het stuk ‘The SpaceX Starship is a very big deal’ mee naar, je raadt het al, waarom het Starship project van SpaceX zo’n big deal is. Want Elon wil een geavanceerde raket maken waar veel meer mee mogelijk is dan de huidige stand van zaken omtrent raketten.

Starship is a cargo conveyor system. The Starship is comparable in complexity to a 737, and so it’s not unthinkable to have a construction rate of 500/year. If each Starship manages 300 flights per year, each carrying 150 T of cargo, then we are talking a yearly incremental cargo capacity growth of 22 million tonnes to orbit. At this point, the most meaningful constraint on launch capacity might be launch pad construction rate.

En daar krijgen we niet alleen een netwerk van satellieten razendsnel meer naar boven, maar ook een serieuze reis naar Mars wordt ermee realiteit.

Starship is not just a huge fuel tank and some kick ass engines, it’s also a reusable honest-to-god Mars landing system for >100T payloads that doesn’t require any parachutes. This is a big deal.

Als het plan van SpaceX om een of andere reden niet door kan gaan kunnen we altijd nog gaan kijken naar zoiets als een Skyhook. De mensen van Kurzgesagt leggen uit hoe zo’n kabel naar de sterren werkt.

📺

Verder nog leuk voor je weekend (of bij voorkeur maandagochtend als je vers aan je werkweek begint) is de TED Talk Confessions of a recovering micromanager van Chieh Huang. Het is een energievolle, grappige talk over het loslaten van het geven van gedetailleerde opdrachten als je een manager bent. En ook leuk/inzichtvol als je een manager hebt. En wie heeft dat nou niet? Lucky bastards, die niet.

Oproepje

  • Gooi je het liefst sriracha over alles wat je eet? Met het hot sauce abonnement van Keep It Cool krijg je elke 2 maanden, 3 bijzondere sausjes van kleinschalige producenten thuisgestuurd.

Verder nog tapbaar